Trends bekijken. Dat is vooral wat je als ondernemer ook moet doen. Natuurlijk trends binnen je bedrijf, maar ook binnen je branche, overlappende branches, trends binnen Nederland, Europa, trends die over de wereld te vinden zijn.
Hoe kleiner je bedrijf is, hoe belangrijker het is om trends te volgen. Je bent per slot van rekening als klein bedrijf flexibel om op deze trends in te spelen. Nu zeg ik niet dat je met iedere wind moet meewaaien. In tegendeel! Het is belangrijk om ook trends over die trends heen te kunnen zien. En je eigen koers te blijven varen.
Delen is hip
Een trend die je op dit moment ziet is de trend van het delen. Bezit is minder waard geworden en lenen of huren is cool. 10 jaar geleden wilden we mooie auto’s (“kijk mij nou eens”) en was het een droom voor veel ondernemers om een eigen kantoorpand te bezitten. Dit gaf ons status. “Ons kantoor” met een mooi bordje bij de deur.
Nu zie je dat juist deze bedrijven achterblijven in de concurrentiepositie en slechte resultaten laten zien. Ze hebben namelijk niet flexibel kunnen veranderen naar aanleiding van de behoefte die ze hebben. Anders gezegd; de helft van het kantoor staat leeg (maar moet wel betaald worden) waardoor hun prijzen hoger zijn en ze klanten mis lopen.
Een logische conclusie kan dan ook zijn; nooit een eigen kantoor! Onzin natuurlijk. Onderliggende verklaring aan de populariteit van lenen/huren ipv bezitten is de minder goeie economie van de afgelopen jaren. In slechtere economische tijden zijn er veel mensen die liever hun geld op zak houden en niet willen investeren in bezit. En hoe meer mensen dit vinden, hoe sneller een trend ontstaat.
Deze trend kwam ons als ondernemers wel goed uit. Maar als (ik zeg niet dat het zo is) dit inderdaad vooral door de economie ingegeven is, dan moet je er mee rekening houden dat bezit straks weer cool is en dat het beste bezit met de mooiste prijs snel is uitverkocht. Hier moet je dus op basis van je visie en een eigen plan ontwikkelen.
Trends komen en gaan
Een andere trend, maar dan uit mijn eigen branche, is dat er steeds meer standaardisatie gewenst is op de manier waarop we een boekhouding inrichten. Die wens komt vanuit de overheid. De belastingdienst, kamer van koophandel, maar ook kredietvertrekkers sluiten zich bij deze wens aan.
Het fijne van standaardisatie is dat de ontvanger van een gestandaardiseerd rapport over jouw bedrijf, snel kan zien hoe het met jou gaat in verhouding tot je con-collega’s en andere branches. Interessant is dat als zij dit kunnen zien, jij dit dus ook kunt zien en daarmee kun je concurrentiepositie (ja ook als klein bedrijf!) kunt verbeteren.
Als deze trend zich doorzet dan wordt het makkelijker software te maken die de boekhouding voor een groot gedeelte uit handen neemt van een boekhouder. Ik moet dus kritisch zijn over welke software ik gebruik. Als mijn softwareleverancier namelijk voldoende visie heeft over de trends die waarneembaar zijn, dan zal er voldoende en op de juiste manier geïnvesteerd worden in de ontwikkeling en kan ik jouw boekhouding maximaal geautomatiseerd uitvoeren. Automatisering betekend ook een lagere prijs voor dezelfde boekhouding. Als ik mee kan in deze trend, dan kan ik straks dezelfde boekhouding voor jou sneller verwerken en goedkoper aanbieden.
Ben jij je bewust van de huidige trends in jouw branche? Ik help je graag om op de juiste wijze op deze trends in te spelen.
Larry Fox
op 12 Dec 2020