Belastingdienst gaat met de tijd mee
05 november 2015 

Belastingdienst gaat met de tijd mee

Waarschijnlijk heb je het al via de radio of andere media vernomen, maar ook de belasting dienst gaat digitaal. Wat betekent dit voor jou als ondernemer?
In basis veranderd er weinig voor de post die voor je bedrijf bestemd is. Het gaat hier vooral om privé gerelateerde post. Wanneer je uit een eenmanszaak werkt, dan betaal je in privé de inkomstenbelasting uit je onderneming. Hiervoor geldt dus dat je de digitale post wel extra in de gaten moet houden.

Wanneer je als ondernemer in privé toeslagen ontvangt zoals bijvoorbeeld huur- zorgverzekeringswet of kinderopvangtoeslag dan ontvang je deze vanaf 2016 alleen nog maar digitaal. Extra reden dus om via mijnoverheid.nl je account te activeren. Dit doe je met je Digid.

Per 13 oktober 2015 is de wet EBV (Elektronisch BerichtenVerkeer) aangenomen. Deze wet betekent onder meer dat de Belastingdienst het berichtenverkeer van post naar digitaal kan transformeren. Voor elke soort bericht vanuit de Belastingdienst wordt een combinatie van twee jaar gehanteerd voor het versturen van post en papier. Na deze gewenningsperiode wordt het versturen per post afgeschaft.

Via Mijntoeslagen.nl kun je al twee jaar je digitale post van je toeslagen ontvangen. Hierdoor zal er na aankomend oud en nieuw al geen post meer via je brievenbus komen. Zoals al genoemd, iedereen die een toeslag ontvangt krijgt die alleen nog maar in mijnoverheid.nl.
Deze brieven gaan de blauwe envelop verlaten:

  • Toeslagen vanaf 2016 niet meer op papier
  • Uitnodiging voor het doen van aangifte vanaf 2017 alleen nog digitaal
  • Voorlopige aanslagen 2017 alleen nog digitaal
  • Aangifte en aanslagen vanaf 2018 alleen nog digitaal

Wanneer je jouw postbus gaat activeren, dan moet je een e-mailadres opgeven voor het ontvangen van berichten. Geef hier altijd je persoonlijke e-mailadres op. Je bent zelf (eind)verantwoordelijk voor juiste behandeling van de post van de belastingdienst. Wanneer je post ontvangen hebt, dan kun je deze natuurlijk altijd naar ons doorsturen, maar lees het wel eerst zelf. Voer daarom altijd je eigen e-mailadres in.

Naast de belastingbrieven ga je straks nog meer berichten ontvangen. Je kunt hierbij denken aan berichten over verlopen ID-bewijzen, rijbewijzen en ook APK van de auto of onroerendezaakbelasting en de WOZ beschikking.

Reactie plaatsen