Hoe ga je om met juridische conflicten?

Naast conflicten met betrekking tot betaling heb je ook nog overige conflicten. Hierbij is er onenigheid tussen partijen over bijvoorbeeld de kwaliteit van het product of de dienst of de manier waarop afspraken (niet) worden nagekomen.

Stel dat je over andere zaken dan de betaling conflicten hebt, ga dan niet meteen dreigen met een advocaat of een rechtszaak. Dit is een veelgemaakte fout, mensen denken dat wanneer ze met een rechtszaak dreigen de andere partij wel akkoord gaat. In bijna alle gevallen escaleer je het conflict en sluit je de weg naar een opbouwende oplossing af.

Probeer in eerste instantie altijd in goed overleg tot een oplossing te komen, hierbij is communiceren erg belangrijk. Vaak zit een conflict in het hoofd van één van beide partijen en ervaart de andere partij het heel anders. Als je dan uitspreekt waar precies het probleem zit kan het best zijn dat de andere partij hier begrip voor heeft en jou tegemoet wil komen.

Communiceer bij dit soort conflicten altijd mondeling, dus of via de telefoon of nog beter face-to-face. Via brieven of mail loop je een groot risico op misinterpretatie en is het lastig tot een oplossing te komen.

Probeer in zo’n gesprek vervolgens niet alleen maar je gelijk te halen. Je bent met twee partijen en het beste is altijd een win-win situatie te bereiken. Op het moment dat het een rechtszaak wordt heb je beide al verloren. Met een rechtszaak verlies je veel tijd en het kost erg veel energie (in negatieve zin). Dit gaat hoe dan ook ten koste van de rest van je bedrijf, ook al win je de rechtszaak dan nog heb je meestal meer aan tijd verloren dan het je heeft opgeleverd.

Je kunt beter genoegen nemen met 80% van wat je eigenlijk wilde bereiken dan dat je in een rechtszaak belandt die je veel meer kost dan de 20% die je nu misloopt. Daarnaast bestaat altijd de kans dat je een rechtszaak verliest en dan heb je veel extra kosten die je moet betalen.

Het gaat vaak mis als je als ondernemer je gevoel laat meespelen. Bij zakelijke conflicten moet je je gevoel uitschakelen, je hebt een overeenkomst met elkaar en je bent het niet eens over bepaalde zaken, dus heb je een zakelijk conflict en dat moet je niet vertroebelen met privégevoelens.

Dit klinkt allemaal heel mooi, gezamenlijk tot een oplossing komen en nooit rechtszaken voeren. In veel gevallen werkt dit echter wel zo, vaker dan de meeste mensen denken, de tegenpartij heeft namelijk evenmin belang bij een rechtszaak. Mocht je er dan echt niet uitkomen en er staat veel op het spel dan kun je overwegen alsnog een rechtszaak te beginnen.

Mocht je verwachten ooit in een dergelijke situatie te komen dan kun je daar een rechtsbijstandsverzekering voor afsluiten, het zal per branche verschillen hoe vaak dat soort zaken voorkomen. Met zo’n verzekering weet je in ieder geval dat als er sprake is van een rechtszaak, jij een advocaat krijgt die de rechtszaak gaat voeren en dat je die advocaatkosten niet hoeft te betalen.

Dit geldt overigens niet altijd als je de rechtszaak verliest, dan kun je van die rechtsbijstandsverzekering achteraf alsnog een factuur krijgen met gemaakte kosten en moet je doorgaans ook de advocaatskosten van de tegenpartij betalen.
Reactie plaatsen