Wanneer kom je in aanmerking voor kostenaftrek bij een werkruimte in je eigen woning?
Afgelopen maanden heb ik diverse keren de vraag ontvangen of een bedrijfsruimte aan huis voor kostenaftrek in aanmerking komt. Een van de opmerkingen die ik kreeg is dat je minimaal voor 70% van je werktijd deze ruimte moet gebruiken, maar hoe zit dat precies?
Is de werkruimte in je eigen woning te splitsen van je privéruimte?
Wanneer je een werkruimte in je woonhuis hebt die je voor meer dan 10% en minder dan 90% zakelijk gebruikt en een ruimte die zelfstandig te splitsen is van je woonhuis, dan behoort de werkruimte tot het “keuzevermogen”. Splitsen wil zeggen dat de werkruimte een eigen ingang heeft alsmede eigen sanitaire voorzieningen.
Moet ik mijn werkruimte tot het privé- of zakelijk vermogen rekenen?
Wanneer je dus de ruimte voor meer dan 10% en minder dan 90% zakelijk gebruikt dan kun je bij het starten van je onderneming kiezen tot welk vermogen je de ruimte rekent. Je kunt dan kiezen voor je privé- of ondernemingsvermogen. Het nadeel of voordeel van het toerekenen van je ondernemingsvermogen is dat er over de waardestijging of daling van je woonhuis (en dan dus ook je werkruimte) boekwinst of verlies gemaakt wordt en dat je hierdoor moet afrekenen of een kostenaftrek creëert.
Wat gebeurt als ik mijn bedrijfsruimte tot mijn zakelijk vermogen rekenen?
Indien je de werkruimte tot het zakelijk vermogen rekent verhuist de waarde van deze ruimte naar box 3 en moet je eventueel vermogensrendementsheffing betalen. Ook de hypothecaire financiering wordt naar box 3 verhuisd, waardoor de renteaftrek over dit gedeelte van de hypotheek vervalt. Vervolgens kun je binnen je onderneming 4% van de WOZ-waarde voor het gedeelte van de werkruimte als kosten opvoeren en daarnaast ook eventuele energiekosten, inrichting van het kantoor en eventueel schilderwerk.
Hoeveel moet ik in de werkruimte werken?
Wanneer je de werkruimte tot je ondernemingsvermogen wilt rekenen is er nog wel een aanvullende inkomenseis. Wat houdt een inkomenseis precies in? Wanneer je aan een inkomenseis wilt voldoen moet je minimaal 70% van je inkomen verdienen vanuit deze werkruimte. Het gaat daarbij echt om geld verdienen. Dus als je naast je zelfstandige activiteiten een dienstbetrekking of uitkering hebt, dan is dit een probleem.
Naast deze inkomenseis moet je verder minimaal 30% van je werktijd daadwerkelijk in de werkruimte werkzaamheden verrichten. Uitgaande van een 50 urige werkweek moet je dan dus 15 uur hiervan in de werkruimte zijn. Wanneer je werk hebt waarvoor je vooral achter een bureau moet zitten, dan zal dat geen probleem zijn. Maar als je vooral werkzaamheden buiten de deur verricht, dan wordt het lastig om dit aan te tonen.
Handige rekenhulpen op belastingdienst.nl
Wanneer je zelfstandig wilt bekijken of je werkruimte in aanmerking komt tot je privé- of zakelijk vermogen dan heeft de belastingdienst hiervoor een handige tool ontwikkeld. Hiermee kan je via makkelijk bekijken of het überhaupt zin heeft te overwegen of je werkruimte zakelijk moet aanmerken. Via www.belastingdienst.nl kun je zoeken naar “rekenhulp werkruimte in de woning”.
Wanneer je deze tool doorlopen hebt en het is mogelijk om je werkruimte tot het ondernemingsvermogen te rekenen dan moet je nog wel in de gaten houden dat je 70% van je inkomsten vanuit deze ruimte verdiend.
Urenregistratie bijhouden?
Als zelfstandig ondernemer is het aan te raden een urenregistratie bij te houden. Hiermee kun je aantonen dat je in aanmerking komt voor zelfstandige aftrek. Met deze zelfde urenregistratie kun je ook makkelijk aantonen dat je minimaal 70% van je inkomen uit deze werkruimte verdiend. Mocht je het nog niet doen, dan heb je nu een extra reden.
Ben je hiermee geholpen? Laat een bericht achter via onderstaand contactformulier. Wanneer je vragen hebt over mijn blog hoor ik dit graag. Neem dan gerust contact met mij op.
Larry Fox
op 12 Dec 2020