Het werken met stagiairs is een veel kleinere stap dan het werken met vast personeel. Stagiairs blijven een bepaalde periode en kosten vele malen minder dan personeel in loondienst. Als de samenwerking niet goed loopt kun je er in elk geval aan het einde van de stageperiode vanaf en mocht het echt niet werken ook tussentijds.
De voordelen van stagiairs zijn:
Lage kosten
Hoge bereidheid nieuwe dingen bij te leren
Je zit er maximaal een half jaar aan vast
Mogelijkheid na de stage een baan aan te bieden
Vaak goed gemotiveerde mensen
De nadelen van stagiairs zijn:
Weinig tot geen werkervaring
Je moet steeds nieuwe mensen inwerken
Je kunt ze niet als volledige medewerkers behandelen
Soms verplichte onderdelen voor de opleiding
Voor kleine ondernemingen met weinig budget voor personeel kunnen stagiairs echt een uitkomst zijn. Stagiairs zien vaak een uitdaging in de werkzaamheden die je zelf als ondernemer liever niet wilt doen. Het verbeteren van communicatieve vaardigheden door klantenservice te doen kan voor stagiairs een goed leerdoel zijn, terwijl je zelf de klantenservice wellicht als noodzakelijk kwaad beschouwt.
Je moet er bij stagiairs naar streven dat je een win-win situatie bereikt. Jij moet geholpen zijn met de werkzaamheden van de stagiair en hij/zij moet waardevolle dingen kunnen leren binnen je bedrijf.
Je kunt bij een stagiair rustig een half jaar kijken hoe iemand functioneert, mocht je daarna tevreden zijn dan kun je diegene altijd een baan aanbieden. Veel studenten gaan aan de slag bij een bedrijf waar ze stage hebben gelopen.