Facturen maken

In een gemiddeld bedrijf zijn vrij veel verschillende inkomende en uitgaande geldstromen, je hebt verschillende soorten omzet en verschillende kosten. Om dit inzichtelijk te houden moet je dit op een bepaalde manier bij gaan houden, anders kun je namelijk geen aangifte doen.

De belastingdienst wil dit ook inzichtelijk hebben om te kunnen controleren of je alle btw afdraagt die je zou moeten afdragen en geen btw terugvraagt waar je geen recht op hebt. Om dit bij te kunnen houden is een universeel systeem bedacht dat alle ondernemers en ondernemingen moeten gebruiken, dit is het facturatie systeem.

Alle ondernemers die iets verkopen, een dienst leveren of op wat voor manier dan ook omzet genereren moeten daar een factuur van maken (dit kan ook in de vorm van een kassabon). Je maakt elke factuur twee keer, één voor je eigen administratie en één voor de klant. Op deze manier heb je van alle omzet die je gegenereerd hebt zelf facturen gemaakt en krijg je van kosten en inkopen die je hebt gemaakt een factuur van de leverancier.

Door het gebruik van dit systeem kan de belastingdienst bij een controle zien op basis van alle facturen hoeveel btw je moet afdragen en hoeveel je mag terugvragen. Er mag dus in feite geen euro je bedrijf binnenkomen of uitgaan zonder dat hier een bewijsstuk van is. Niet alle transacties gaan op basis van een factuur, bij privé onttrekkingen maak je bijvoorbeeld geen factuur, hier zit echter ook geen btw op. Alle transacties waarbij btw een rol speelt moeten bewezen kunnen worden aan de hand van een bon of factuur.

Het is dus, wanneer je als ondernemer iets koopt, belangrijk daar een factuur bij te vragen, heb je geen factuur dan mag je de btw niet terugvragen.

Een factuur moet aan een aantal eisen voldoen, de verplichte onderdelen van een factuur zijn:
  • Een opeenvolgend factuurnummer
  • De datum van uitreiking van de factuur
  • De datum waarop de levering of de dienst wordt verricht of is voltooid of de datum (voor zover vastgesteld kan worden) van vooruitbetaling en deze datum verschilt met de uitreikingsdatum van de factuur
  • Naam en adres van de ondernemer die de levering of de dienst verricht
  • Het btw-identificatienummer van jezelf
  • Naam en adres van de afnemer aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend
  • Het btw-identificatienummer van de afnemer, dit hoeft alleen bij leveringen waarbij je het 0% tarief toepast
  • Een duidelijke omschrijving van de geleverde goederen of de verleende dienst
  • De hoeveelheid (of omvang) en aard van de geleverde goederen of de verleende dienst
  • Ingeval van een vrijstelling, een intracommunautaire levering waarop het 0% tarief van toepassing is, bij een verlegging van de heffing, bij de toepassing van de margeregeling een vermelding van de toepasselijkheid van deze regeling
  • De gegevens die nodig zijn om te bepalen of een vervoermiddel een nieuw vervoermiddel is (bijvoorbeeld een kentekenbewijs)
  • De vergoeding met betrekking tot elk tarief of elke vrijstelling, de eenheidsprijs, de eventuele vooruitbetalingen en andere kortingen die nog niet in de eenheidsprijs zijn begrepen
  • Het toegepaste tarief
  • Het btw-bedrag uitgedrukt in euro's
  • Als de belasting wordt voldaan door een fiscaal vertegenwoordiger; zijn naam en adres en btw-identificatienummer

Je maakt dus voor elke verkoop een factuur, zodra je een factuur hebt uitgegeven mag je deze niet meer wijzigen, je zou dan namelijk onder hetzelfde factuurnummer twee verschillende facturen in omloop hebben en dit is voor de belastingdienst niet te controleren.

Als je wijzigingen in een factuur wilt aanbrengen doe je dit door middel van een creditnota. Deze creditnota heeft ook een factuurnummer die anders is dan het factuurnummer van de originele factuur.

De creditnota is in feite een omgekeerde factuur, alle onderdelen zijn hetzelfde alleen het bedrag is negatief in plaats van positief. Je kunt een creditnota voor het volledige factuurbedrag maken, maar je kunt ook een deel van het factuurbedrag crediteren.

Stel: je verkoopt een product voor € 1.000 en je stuurt een factuur voor € 1.210 (inclusief btw). De klant is niet geheel tevreden en je spreekt met hem af dat hij/zij een korting van € 100 krijgt. Je stuurt dan een creditnota voor € 121 (inclusief btw). In totaal is dan 900 euro exclusief btw gefactureerd.

Het oplopende factuurnummer is belangrijk, hier mogen geen “gaten” inzitten. Dit zou namelijk kunnen betekenen dat je van bepaalde omzet wel een factuur hebt gemaakt en deze niet hebt opgeven, waardoor je er geen btw over betaalt. De nummers moeten dus altijd op elkaar aansluiten, je mag wel werken met verschillende reeksen.
Reactie plaatsen