Stressvrije boekhouding?
Direct Toegang
X
Stressvrije boekhouding?
50% Complete

Page content

Wel of geen personeel aannemen?

Veruit het grootste deel van de ondernemers begint alleen of met één of meer medevennoten, er zijn maar weinig ondernemers die vanaf het begin personeel in dienst nemen. Dit is ook logisch, omdat je in eerste instantie zelf alles kunt doen en naarmate je bedrijf omvangrijker wordt je erover na gaat denken om personeel aan te trekken.

Het moment waarop je over personeel moet gaan nadenken is het moment waarop je zelf niet alles meer kunt doen wat je eigenlijk zou willen doen. Vaak zie je dat naarmate je bedrijf groeit ook de klantensupport, administratieve werkzaamheden, distributie van goederen en andere uitvoerende taken toenemen. Als de groei doorzet komt er een punt dat je als ondernemer geen tijd meer hebt voor het opzetten van nieuwe bedrijfsactiviteiten, omdat je het te druk hebt met lopende zaken. Op dit moment zal je groei stagneren.

Als je op dit punt bent aangekomen is het tijd om na te denken over het aannemen van personeel. Veel activiteiten die je als ondernemer doet kun je prima uitbesteden aan anderen, vaak gebeurt het dan zelfs beter dan wanneer je het zelf had gedaan.

Een methode om dit bovenstaande inzichtelijk te maken is om een overzicht te maken van je tijdsbesteding per week. Schrijf een week lang alles op wat je doet en hoeveel tijd je ermee kwijt bent. Maak daarnaast een lijst met alles wat je zou willen doen als je onbeperkt de tijd had, dus dingen die je nu niet doet omdat je er niet aan toe komt.

Het klinkt simpel om zo’n lijst te maken, maar voor veel ondernemers zal de uitkomst verrassend zijn. Je ziet bijvoorbeeld opeens dat je elke dag wel twee of drie uur bezig bent om klanten te woord te staan en e-mails te beantwoorden. Mocht je een handelsbedrijf hebben dan kan het best zijn dat je een groot deel van je tijd kwijt bent met het inpakken en verzenden van producten.

Het zijn vaak simpele taken die veel tijd kosten en eenvoudig uit te besteden zijn. Als je in bovenstaand voorbeeld iemand aanneemt voor klantensupport dan heb je daarmee twee a drie uur per dag tijdswinst. Kijk dus goed naar wat je op een dag doet en welke werkzaamheden daarvan uit zijn te besteden.

Wat ook belangrijk is om over na te denken is wat je zelf per uur waard bent, veel ondernemers maken de fout dat ze aan hun eigen uren geen waarde toekennen.

Je kunt berekenen wat je waard bent per uur door je winst te delen door het aantal uren dat je hebt gewerkt.

Als jij per maand € 4.500 aan winst behaald en je werkt 150 uur per maand dan ben je dus € 30 per uur waard. Niet elk uur dat je werkt levert natuurlijk € 30 op, sommige uren zul je een paar honderd euro verdienen en andere uren leveren geen geld op. Wanneer je bijvoorbeeld bezig bent je administratie te doen, levert dat niets op. Je rekent dus uit wat je gemiddeld per uur waard bent.

Stel dat je in bovenstaand voorbeeld 100 uur per maand bezig bent met werkzaamheden die direct geld opleveren en je bent 50 uur bezig met werkzaamheden die verder niets opleveren, maar wel gedaan moeten worden. Je verdient de € 4.500 dan in 100 uur, dus zijn je “directe uren” 45 euro per uur waard. Stel dat je de niets opleverde werkzaamheden niet zou hoeven doen dan had je 50 uur extra voor directe uren en zou je 150 keer 45 euro verdienen, dit is € 6.750.

De overige werkzaamheden moeten natuurlijk wel gebeuren. Als je hier iemand voor aanneemt die je bijvoorbeeld 15 euro per uur betaald en 50 uur laat werken dan kost die persoon je 750 euro per maand. Je houdt dan nog steeds € 6.000 ( € 6.750 – € 750) aan winst over in plaats van € 4.500 wanneer je alles zelf zou moeten doen.

Het gaat er dus om dat je weet wat je zelf per uur waard bent en zodra je iets kunt uitbesteden voor minder dan wat je zelf waard bent dan is het verstandig dit te doen.

Daarnaast kun je nog kijken naar andere voordelen, stel bijvoorbeeld dat je zelf ergens niet goed in bent. Door dit soort werkzaamheden uit te besteden zal het resultaat beter zijn en de persoon aan wie je het uitbesteedt zal waarschijnlijk minder uren hoeven te maken.

Neem bijvoorbeeld de boekhouding, als je hier zelf niet goed in bent kun je hier zo 20 uur per maand aan zitten. Stel dat je zelf 30 euro per uur waard bent en een boekhouder 45 euro per uur kost. Je zou denken dat je het dan beter zelf kunt doen, maar als de boekhouder het in 10 uur kan dan kost hij € 450, terwijl je eigen uren € 600 zouden kosten.

Ook de kwaliteit is een aspect om rekening mee te houden. Neem bijvoorbeeld het bouwen van een website, als je hier zelf niet goed in bent zal dit nooit een mooie en/of goede site worden. Ook al is het dan duurder om het uit te besteden dan nog is het wel verstandig. Een goede site zal waarschijnlijk meer omzet genereren dan een slechte site.

Je kijkt bij het uitbesteden van werkzaamheden dus naar:

  • Je eigen waarde per uur
  • Kosten per uur van degene aan wie je het uitbesteedt
  • Verschil in tijd tussen wanneer je iets zelf doet of wanneer je het uitbesteedt
  • Verschil in kwaliteit tussen iets zelf doen of uitbesteden

Als je deze punten inzichtelijk hebt dan weet je wanneer het zakelijk gezien verstandig is om werkzaamheden te gaan uitbesteden.