Betalingsverkeer kan op veel manieren plaatsvinden, denk aan bankoverboeking, incasso, contant of via Paypal. In dit artikel staat beschreven waarom het zo belangrijk is verschillende betaalmethodes te accepteren.
Klanten willen kunnen betalen op de manier die ze zelf het makkelijkst of prettigst vinden. Het is een feit dat klanten kunnen afhaken op het moment dat ze niet op een bepaalde manier de betaling kunnen doen, terwijl ze het product of de dienst wel graag willen afnemen.
Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarbij je op internet iets wilt bestellen. Je hebt op een site een product geselecteerd, je hebt dus al besloten dat je iets wilt gaan kopen en je moet alleen nog betalen. Als je dan eerst allemaal gegevens moet invoeren als naam, adres, geboortedatum, email, telefoonnummer, etc. dan zullen de meeste mensen de site dichtklikken en zoeken naar een andere leverancier waar ze gemakkelijker kunnen betalen. Je mist dus een verkoop die eigenlijk al rond was puur en alleen omdat het voor de klant niet makkelijk is om af te rekenen.
Dit zie je bijvoorbeeld ook als je alleen betaling via creditcard accepteert op internet, vooral in Nederland staan veel mensen sceptisch tegenover betalen via creditcard. Voor veel mensen zal dit een reden zijn om naar een andere leverancier te gaan.
In een fysieke winkel geldt hetzelfde wanneer je bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om te pinnen biedt. Dit kwam in het verleden vrij veel voor en tegenwoordig zie je dat bijna iedereen het accepteert. Dit is niet omdat winkeliers het zo leuk vinden om pinnen te accepteren, zij moeten namelijk per transactie betalen, dit is omdat ze anders vrijwel geen omzet meer zouden hebben.
Aan de meeste betaalmethoden zijn kosten verbonden, voor sommige ondernemers is dit een reden om deze methoden niet te accepteren. Als je echter 20% van je omzet mist doordat mensen simpelweg niet kunnen betalen dan kost dit veel meer aan gemiste omzet dan een paar procent aan transactiekosten. Het kan dus meestal wel uit om zoveel mogelijk betaalmethoden te accepteren.
Klanten zijn nu eenmaal verwend en willen betalen op de manier die ze het beste uitkomt, zorg dat je dit als ondernemer accepteert, anders zul je zeker omzet mislopen. Dit geldt voor het gehele verkoopproces, een klant die de beslissing heeft genomen iets bij je te kopen moet geen reden meer krijgen om de koop toch niet door te zetten. Zorg dus dat je alle hindernissen wegneemt en maak het de klant makkelijk.