Laat je klanten vooraf of achteraf betalen?

Waar je als ondernemer over na moet denken is of je klanten vooraf, achteraf of bij levering laat betalen. Aan alle opties zitten voor en nadelen.

Opties

Het voordeel van vooraf laten betalen is dat het risico voor jouw onderneming minimaal is, je hebt namelijk je geld al binnen op het moment dat je de producten of diensten levert. Het nadeel is dat klanten liever achteraf willen betalen, vooral via internet bijvoorbeeld staan veel klanten sceptisch tegenover vooraf betalen.

Klanten vooraf laten betalen scheelt je dus in het administratieve werk achteraf en het risico op wanbetaling, het kan je echter wel klanten kosten die afhaken omdat ze niet vooruit willen betalen.

Betalen bij levering is ook een optie, dit kan alleen als je producten levert, omdat diensten over een bepaalde periode lopen. Het voordeel hiervan is dat de klant niet vooruit hoeft te betalen en jij wel meteen je geld hebt zodra je het product hebt geleverd.

Het nadeel is dat er beperkte mogelijkheden zijn voor betaling bij aflevering. Als producten via de post worden verzonden kun je dit onder rembours doen, dit betekent alleen wel dat de klant contant geld in huis moet hebben of je met een verzendpartij moet werken die mobiele PIN ondersteunt.

Het risico van achteraf betalen is dat klanten traag of niet betalen. Je hebt het product dan al geleverd en zelf dus al moeten inkopen. Klanten achteraf laten betalen legt dus wel beslag op je liquiditeit (beschikbare geld), je moet namelijk alles eerst voorfinancieren en krijgt pas later je geld van de klanten.

Als er sprake is van wanbetaling heb je hier extra administratieve werkzaamheden van en het risico is dat je een deel van het geld niet binnen zult krijgen. Het grote voordeel hiervan is dat het voor klanten erg laagdrempelig is. Je legt namelijk geen barrières op, wat je bij vooruit betalen en betalen bij levering wel doet.

De juiste optie kiezen

Er zijn dus per optie een aantal voor- en nadelen, welke optie je moet kiezen hangt af van het soort bedrijf dat je hebt. Ten eerste moet je kijken naar wat gebruikelijk is in de branche waarin je zit. In de zakelijke markt (business tot business) is het gebruikelijk om te facturen bij levering, dus betaling achteraf. In de consumentenmarkt (business to consumer) verschilt het per type product.

Als je producten via internet bestelt betaal je meestal op het moment van bestellen via iDeal of creditcard. Wanneer je een vakantie boekt moet je soms vooraf betalen, maar zijn er ook aanbieders die klanten "verleiden" met betaling achteraf.

Het is niet verplicht hetzelfde te doen als de rest van de markt, maar als klanten overal achteraf kunnen betalen en bij jou vooraf moeten betalen dan zal dit klanten en dus omzet kosten. Houd dus rekening met wat je concurrenten en collega’s in de markt doen.

Daarnaast is de wijze van levering van invloed, als je een winkel hebt is het gebruikelijk om bij levering te betalen. In een winkel kun je namelijk zowel contant geld als betaling via PIN accepteren. In de meeste winkels is het normaal om te betalen bij levering. Je kunt hier echter wel van afwijken door bijvoorbeeld vaste klanten de optie om achteraf te betalen te geven. Ook zakelijke klanten zullen het op prijs stellen als ze periodiek een factuur krijgen in plaats van elke keer aan de kassa af te moeten rekenen. Je kunt hier dus een stukje meerwaarde leveren door betaling achteraf te accepteren.

Als je geen winkel hebt wordt het een stuk lastiger om betaling bij levering te gebruiken. Mensen moeten dan contant geld in huis hebben en dit loop vaak via een bezorgbedrijf die het geld ontvangen en naar jouw onderneming moet overmaken. Voor verkopen op afstand is betaling bij levering vaak geen goede optie.

Waar je nog meer rekening mee moet houden is het risico dat je loopt. Als je producten verkoopt met een lage inkoopprijs loop je minder risico op verlies bij wanbetaling dan wanneer je producten verkoopt met een hoge inkoopprijs. Bij hoge inkoopprijzen is het dus veelal verstandig vooruit te laten betalen. Ook hier is de markt van invloed, in sommige markten ligt het percentage wanbetalingen een stuk hoger dan in andere markten. In het algemeen is wanbetaling onder bedrijven een stuk lager dan onder particulieren.

Je zou ook een tussenoptie kunnen kiezen, door een deel aan te laten betalen en rest achter te factureren. Het nadeel hiervan is dat je van één transactie twee transacties maakt, met extra administratieve lasten. Ook dit kan handig zijn als je hoge inkoopprijzen hebt, je weet met de aanbetaling dan zeker dat je de inkoopkosten hebt gedekt en geen verlies zult lijden op de transactie. Aanbetalingen zijn alleen handig bij hogere bedragen gezien de administratieve lasten die het met zich meebrengt.

Conclusie

Er zijn dus een aantal verschillende opties en er is niet per definitie één beste optie. Je moet kijken naar het risico bij wanbetaling, het gemak voor de klant en wat gebruikelijk is in de markt. Dit is iets om goed over na te denken, je wilt aan de ene kant geen omzet missen, maar aan de andere kant ook geen verlies maken door wanbetaling.

De globale richtlijnen zijn:

Verkopen in een winkel:
  • Aan consumenten: Betalen bij levering
  • Aan bedrijven die eenmalig aankopen doen: Betalen bij levering
  • Aan bedrijven die vaste klant zijn: Achteraf betalen

Verkopen op afstand:
  • Aan consumenten (producten met hoge inkoop) Vooraf betalen
  • Aan consumenten (producten met lage inkoop) Vooraf of achteraf betalen
  • Aan bedrijven eenmalige aankopen (hoge inkoop) Vooraf betalen
  • Aan bedrijven eenmalige aankopen (lage inkoop) Vooraf of achteraf betalen
  • Aan bedrijven vaste klanten (hoge en lage inkoop) Achteraf betalen

Naast het moment van betalen zijn er verschillende manier waarop klanten de betaling kunnen voldoen.
Reactie plaatsen