Wanneer overstappen naar een BV?
07 juni 2013 

Wanneer overstappen naar een BV?

Als ondernemer begin je meestal met een eenmanszaak of VOF.

Als het bedrijf begint te groeien loop je op een gegeven moment tegen de vraag aan of het niet verstandiger is om over te stappen naar een BV (Besloten Vennootschap).

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden bij het maken van deze keuze. Laten we eerst kijken naar het verschil tussen een eenmanszaak en een BV:

Wat is het verschil tussen een eenmanszaak en een BV?

Het kenmerkende verschil zit in de rechtspersoonlijkheid, bij een eenmanszaak/VOF wordt geen onderscheid gemaakt tussen de ondernemer en het bedrijf, de ondernemer is hoofdelijk aansprakelijk voor alles wat er in het bedrijf gebeurt. Heeft het bedrijf schulden of beland je in een rechtszaak dan is de ondernemer altijd zelf aansprakelijk.

De BV is zelf een rechtspersoon, er is dus een duidelijke scheiding tussen de ondernemer (eigenaar van de BV) en de BV. De BV kan overeenkomsten aangaan zonder dat de eigenaar hiervoor juridisch aansprakelijk is. Als een BV failliet gaat dan is het privévermogen van de eigenaar “veilig”.

Naast deze aansprakelijkheid zijn er ook grote fiscale verschillen, voor een BV betaal je op een andere manier belasting dan voor een VOF of eenmanszaak.

Wat zijn de voordelen van een BV?

Er zijn 3 redenen om een BV op te richten:

1. Aansprakelijkheid

Zoals hierboven beschreven stel je met een BV je privévermogen veilig, mits je je niet schuldig maakt aan fraude of onbehoorlijk bestuur. Als je op een nette manier zaken doet en de BV gaat failliet dan is je privévermogen veilig.

Of dit een reden is om voor een BV te kiezen hangt van af van de risico’s die je loopt, dit is voor elke bedrijf anders. Als je met personeel gaat werken of grote overeenkomsten sluit met klanten dan is het vaak verstandig dit in een BV constructie te gieten.

2. Imago

Een BV heeft een professionelere uitstraling dan een eenmanszaak of VOF. Veel mensen hebben bij een BV de associatie met een grote onderneming en bij een eenmanszaak juist het idee dat het om een wat kleiner, informeler bedrijf gaat.

Je kunt door het kiezen van de juiste vorm je imago versterken, je kunt ook bewust voor een eenmanszaak kiezen om het informele imago te behouden.

3. Belastingvoordeel

Met een BV zit je in een ander belastingstelsel dan met een eenmanszaak/VOF. Het verschil zit hem erin dat je met een eenmanszaak of VOF alleen inkomstenbelasting betaalt, hier krijg je als ondernemer nog een groot aantal belastingvoordelen bij. Bij lage winsten betaal je vrijwel geen belasting, maar bij hoge winsten loopt het tarief op tot 52%.

Bij de BV betaal je belasting over 2 lagen, de BV zelf betaalt vennootschapsbelasting (VPB), dit is 20% over de eerste € 200.000 en 25% over alles daarboven. Vervolgens betaal je als eigenaar nog inkomstenbelasting, dit gaat in de vorm van aanmerkelijk belang en is belast met 25%.

Welke van de twee voordeliger is hangt af van de hoogte van de winst, dit is een ingewikkelde berekening die er onder de streep op uit komt dat het bij een winst boven de € 200.000 per ondernemer voordelig wordt om een BV op te richten. Heb je een VOF met 2 vennoten dan moet de jaarwinst dus boven de € 400.000 liggen wil de BV voordelig zijn.

Wat kost het oprichten van een BV?

Voor het oprichten van een BV moet je naar de notaris, een gemiddelde notaris rekent tussen de € 400 en € 800 voor het oprichten van een BV. Doordat de notaristarieven zijn vrijgegeven (voorheen werden deze tarieven centraal bepaald) komen er nieuwe partijen op de markt die scherpe tarieven hanteren.

Het is aan te raden om een financieel adviseur in te huren voor het begeleiden van dit traject, dit kan ook je eigen boekhouder/accountant zijn als hij/zij daar verstand van heeft. Deze begeleiding zou niet meer dan € 500,- mogen kosten.

Hoe maak ik de keuze?

Of je wel of niet overstapt bepaal je op basis van bovenstaande criteria, het zou best kunnen dat je met een winst van € 100.000 toch besluit voor een BV te kiezen omdat je in een risicovol vakgebied zit. Je maakt dus een afweging tussen deze 3 criteria.

Als je precies wilt weten waar het omslagpunt ligt in jouw situatie en of het wel of niet verstandig is om over te stappen op een BV dan kun je contact met ons opnemen voor een adviesgesprek.

Hans Deden
Door

Hans Deden

op 15 Oct 2013

Beste Gerhard,Interessant stuk en vooral helder gebracht voor de (potentiële) cliënt. Ik mis alleen bij de BV nog een stukje over de gebruikelijk inkomensfictie waardoor de DGA toch nog loonheffing moet betalen.Verder: leuke site en sterk concept!Hans Deden

Wilson numan
Door

Wilson numan

op 26 Feb 2014

hoe zit het met oude schulden kan ik deze meenemen naar de bv?

M.Boubkari
Door

M.Boubkari

op 17 Sep 2018

Goedemiddag, Heb een bestaande administratiekantoor, maar gaat niet zoals ik zou willen. Ik ben nu opzoek naar een oplossing om het bedrijf toch verder te krijgen dan het nu is. Ik heb 1 persoon in dienst.

kelsie
Door

kelsie

op 20 Jan 2020

My name is Kelsie. And I am a professional academic writer with many years of experience in writing. My main focus is to solve problems related to writing. And I have been doing it for many years. I have been with several organizations as a volunteer and have assisted in many ways. My love for writing has no end. It is like the air we breathe, something I cherish with all my being. I am a passionate writer who started at an early age. I’m happy that I`ve already sold several copies of my works in different countries like Canada and China and others too numerous to mention. I also work in a company that provides assistance to many people from different parts of the world. Clients always come to me because I work no matter how complex their projects are. I help them to save energy, because I feel happy when people come to me for professional help. Professional academic Writer – Kelsie Davenport - supportthedandelionschool.com Confederation

Reactie plaatsen