Uitbreiden met kantoor en bedrijfsruimte

Kantoorruimte en personeel hangen nauw met elkaar samen, voor elk bedrijf geldt dat de huisvesting moet zijn afgestemd op het bedrijf. Als de huisvesting niet goed is zal dit de groei van je bedrijf tegenhouden.

Het type huisvesting is vrij gemakkelijk te bepalen, als je een winkel wilt beginnen dan moet je een winkelpand hebben, begin je een dienstverlenend bedrijf dan heb je een kantoor nodig en begin je een productiebedrijf dan zul je een bedrijfsruimte nodig hebben. Per type zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden:

Kantoorruimte

Wanneer je een bedrijf begint waarbij je geen winkel en/of productieafdeling nodig hebt dan heb je uitsluitend een kantoorruimte nodig. De eerste keuze die je als ondernemer vervolgens maakt is of je gaat werken vanuit een kantoor aan huis of dat je extern een kantoorruimte huurt of koopt.

Vaak is het kostenaspect hier doorslaggevend, het is een stuk goedkoper om een slaapkamer in te richten als kantoor dan extern een kantoorruimte te huren. Ook het gemak speelt hierbij vaak een belangrijke rol, als je thuis werkt dan scheelt dit reistijd en je hebt het comfort van je eigen huis tijdens de werkdag.

Hier staat een belangrijk tegenargument tegenover en dit is de scheiding van werk en privé. Vrij weinig mensen zijn in staat deze scheiding te maken wanneer ze thuis werken. Waar het in de praktijk op neer komt is dat je altijd half aan het werk en half vrij bent. Je moet je focussen op hetgeen waar je op dat moment mee bezig bent en zorgen dat je zo min mogelijk wordt afgeleid daarbij, dit is soms lastig bij een kantoor aan huis.

Het grote voordeel van een extern kantoor is dat je ook echt alleen maar aan het werk bent op het moment dat je naar kantoor gaat, je kunt met jezelf vaste tijden afspreken waarop je gaat werken. Op het moment dat je aan het einde van de dag naar huis gaat ben je ook echt vrij en kun je jezelf losmaken van het bedrijf. De meeste ondernemers zullen hierdoor een stuk effectiever kunnen werken. Daarnaast ben je ook met een heel ander gevoel met je bedrijf bezig, doordat je een pand hebt heb je ook een fysiek bedrijf, terwijl thuis je bedrijf bestaat uit een bureau en computer.

Een ander voordeel is dat je de drempel om personeel aan te nemen er enorm mee verlaagt. Je kunt moeilijk personeel aannemen wanneer je vanuit huis werkt en dit kan een reden zijn om geen personeel aan te nemen, terwijl dit zakelijk gezien misschien juist wel verstandig is.

Het huren van een kantoorpand hoeft geen hoge kosten met zich mee te brengen. Er zijn tal van bedrijfsverzamelgebouwen waar je relatief goedkoop een ruimte kunt huren. Het bijkomende voordeel hiervan is dat je gemakkelijk kunt netwerken met andere ondernemers in het gebouw.

Je ziet vaak dat bedrijven in zo’n gebouw gaan samenwerken, de één is goed in websites maken, de ander in boekhouden en zo heeft iedereen wel een specialisme. Door elkaar te helpen kun je tegen lage kosten toch veel gedaan krijgen.

Daarnaast is ook de uitstraling van belang, als je bijvoorbeeld regelmatig klanten moet ontvangen geeft het niet echt een professionele uitstraling als je dit bij je thuis doet. Dit kan ook een reden zijn om een kantoorruimte te huren. Hierbij ga je ook kijken naar wat voor kantoorpand je moet hebben, dit moet namelijk wel aansluiten bij je bedrijf. Begin je bijvoorbeeld een advocatenkantoor dan moet het kantoor een representatieve uitstraling hebben, anders zal dit je zeker klanten gaan kosten.

Kijk bij een kantoorruimte dus niet alleen naar de kosten, maar vooral naar de effectiviteit en mindset waarmee je kunt werken.

Winkel

Bij het kiezen van een locatie voor een winkel moet je ook op een aantal zaken letten. Je kijkt natuurlijk naar het pand zelf of het qua afmetingen en indeling aan de eisen voldoet, maar veel belangrijker is de ligging van de winkel.

Als je een exclusieve kledingzaak begint dan doe je dat bij voorkeur op een A-locatie, dit zijn vrij dure locaties in de binnenstad waarbij je omringt bent door andere “dure” zaken. Ga je namelijk zo’n winkel beginnen in een “goedkope” buurt dan zul je vrijwel geen klanten krijgen.

Is de marketing van je bedrijf gericht op prijsconcurrentie en adverteer je met lage prijzen dan moet je juist niet op een A-locatie gaan zitten. Ten eerste zijn de kosten voor het pand dan vrij hoog, waardoor je minder kunt concurreren, maar je klanten verwachten ook geen "goedkope" winkels op dergelijke locaties.

Er zijn veel verschillende soorten winkels te bedenken en voor elke winkel gelden andere eisen voor wat betreft de locatiekeuze. Denk hier goed over na en zorg dat de locatie aansluit bij je doelgroep en de marketing die je doet.

Bedrijfsruimte

Bij bedrijfsruimte hebben we het over magazijnen, werkplaatsen en fabrieksruimte. Hier komen weinig tot geen klanten en qua oppervlakte zijn het veelal grote panden. Bedrijfsruimtes zitten voornamelijk op de wat goedkopere locaties buiten de stad. Het is voor een bedrijfsruimte vaak helemaal niet van belang om op een locatie met uitstraling te zitten, de bereikbaarheid voor transport en lage huurprijzen zijn veel belangrijker.

Ook hier zit een enorm verschil tussen de verschillende bedrijven. Zorg dat je rekening houdt met de bereikbaarheid, de prijs, de indeling en oppervlakte. Kijk ook naar de regio waar je wilt zitten, als je klanten bijvoorbeeld door heel Nederland en België zitten dan is het niet handig om je bedrijf in Groningen te vestigen. Je zit dan namelijk altijd met hoge transportkosten.

Conclusie

Het kiezen van goede huisvesting is dus van belang voor de effectiviteit waarmee je zelf kunt werken, de uitstraling naar de klant toe en het wegnemen van drempels om door te kunnen groeien. Maak hierbij een goede afweging tussen wat je wilt bereiken en welke koten je wilt maken voor de huisvesting.
Reactie plaatsen